Onze kijk op onderwijs

Onze missie: “Het Molenveld, de school waar elk kind telt!” 

 

Molenveld

 

Het onderwijs op Het Molenveld heeft als doel om alle kinderen zich te laten ontwikkelen tot sociale en betrokken deelnemers aan de maatschappij. Om dit te bereiken is het aanbod op onze school gericht op het ontwikkelen van vaardigheden, kennis en een positief kritische houding.

 

Leerkrachten stemmen het leerproces af door de ontwikkeling en behoeftes van kinderen te volgen middels observaties, gesprekken en toetsen. Op basis van deze gegevens wordt het onderwijs op sociaal emotioneel en cognitief gebied samen gericht vormgegeven.

 

Onze visie is verder uitgewerkt in onze kernwaarden.

 

(Zelf)vertrouwen

Iedereen is welkom op Het Molenveld. Elk kind mag zijn wie het is. Kinderen, collega’s en ouders werken samen vanuit vertrouwen in eigen en andermans kunnen.

 

Zo doen we dit op Het Molenveld:

  • Dorpsschool: iedereen kent elkaar, zorg voor elkaar
  • Fides
  • Rots & Water
  • Executieve Functies
  • Zijn wie je bent => ‘bijzondere’ kinderen voelen zich veilig, veel kinderen kunnen tot groep 8 op onze school blijven
  • Ouders geven terug dat zij en hun kinderen zich veilig en gezien voelen op onze school
  • Ouders kiezen vaak voor kleinere VO school om dat gevoel van thuis voelen door te zetten

 

Veiligheid:

Bij Het Molenveld leren we kinderen, collega’s en ouders kennen in al hun eigenheid, creativiteit en diversiteit. Wij maken samen een open cultuur, op basis van respectvolle omgang met elkaar. We zorgen samen voor een veilige omgeving voor iedereen.

 

Zo doen we dit op Het Molenveld:

  • Fides, Rots & Water
  • Gouden & Zilveren weken
  • Gedragsregels plein, schema klein probleemgedrag
  • SCOL => cyclisch werken
  • Powermoment om te landen op school (overgang thuis-school)
  • Vertrouwenspersonen
  • Kriebels in je buik
  • Veiligheid onderling binnen team/tussen collega’s

 

Ontwikkeling

Bij Het Molenveld volgen we de brede ontwikkeling van kinderen. We zorgen voor goed onderwijs middels een doorgaande lijn. Daarbij maken we keuzes in het proces van leren en lesgeven. We tonen eigenaarschap in de ontwikkeling van onszelf, de ander en de omgeving. We dagen uit, hebben hoge verwachtingen en laten ons verrassen.

 

Zo doen we dit op Het Molenveld:

 

  • Doorgaande lijn in EDI, technisch lezen, rekenen, Fides, executieve functies
  • Gesprekkencyclus met ouders
  • Veel specialisatie in huis
  • Leerkrachten hebben hoge verwachtingen en zijn trots, iedereen doet mee met instructie
  • Ondersteuning door OOP is gericht op ontwikkeling van kinderen
  • IEP => gericht op groei van ieder kind, niet op de norm

 

Kwaliteit

Bij Het Molenveld hebben we de ontwikkeling van kinderen in beeld, zodat we ons aanbod kunnen afstemmen op dat wat kinderen nodig hebben. Doelen zijn voor iedereen, de weg ernaartoe verschilt. Iedere collega is eigenaar van zijn eigen vak en professionele ontwikkeling, geeft en organiseert feedback. We onderzoeken en zetten steeds een volgende stap.

 

Zo doen we dit op Het Molenveld:

  • Expliciete Directe Instructie (EDI)
  • Technisch lezen: invoeren stillezen
  • Rekenen: keuzes maken in doelen en aanbod
  • Veel specialisten, ook gym en muziek
  • Groepsbesprekingen 3x per jaar
  • IEP => gericht op persoonlijke groei
  • Ondersteuners ingezet om kinderen op maat te bedienen

 

Samen (in verbinding)

Bij Het Molenveld leren en werken we in betekenisvolle verbinding met elkaar. Collega’s, ouders en kinderen zijn samen verantwoordelijk voor de gemeenschap die wij vormen, verankerd in de wijk en het dorp. Samen bouwen we aan goed onderwijs waar we trots op zijn.

 

Zo doen we dit op Het Molenveld:

 

  • Ouder-kindgesprekken (4x) met bewust een start- en eindgesprek
  • Rol van ouders belangrijk: betrokken bij processen rondom hun kind en activiteiten in groep en op school
  • Inloop in alle groepen
  • Weekmail
  • Gezamenlijke (school)activiteiten
  • Gouden & Zilveren weken
  • Luister, denk, doe mee
  • Afstemming tussen leerkrachten en ondersteuners
  • Verbinding met wijk: door corona afgenomen, eerst focus gelegd op basisvaardigheden, als onderdeel van Burgerschap gaan we dit (beredeneerd) weer oppakken
  • We voelen ons als team gezamenlijk verantwoordelijk, bij evenementen in het dorp is het team zichtbaar, bijdrage school aan bijv. verlichte optocht

 

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies preferences